zondag 31 mei 2015

Wedstrijd planning voor het najaar

Zo, ik denk dat ik mijn lijstje met wedstrijden voor het najaar al gevuld heb.

Uiteraard staat de halve marathon van Eindhoven op 11 oktober als hoofd prioriteit op mijn lijstje

Daarnaast wil ik nog heel graag een keer de Zevenheuvelennacht lopen. Die is "maar" 7 kilometer, maar heeft vorig jaar toch wel een behoorlijke indruk achter gelaten. Vanavond gaat daarvoor de inschrijving open, dus deze staat ook op het lijstje.

Verder kwam mijn loopmaatje van de week met het idee om de Bridgetobridge in Arnhem te gaan lopen. 10 Engelse Mijlen, of te wel 16,1 kilometer op 13 september. Past best in mijn trainingsschema richting 11 oktober, dus waarom niet. Frank en Edith geen wedstrijden met de honden, dus kunnen Luc en ik lekker gaan lopen.


Pinksteren

Hemelvaart en Pinksteren zijn bij uitstek de weekenden om er even lekker op uit te trekken met de caravan.

Nu is het Hemelvaart weekend standaard voor de hondenclub. Frank gaat dan met kinderen en honden kamperen met nog veel meer hondenliefhebbers, dus dan mag ik kiezen, mee of thuisblijven. Meestal is dat een mengeling van deze keuzes. Ik ga een dag en heb als optie om te blijven slapen. Omdat Luc en Edith ook mee zouden gaan, zou ik een nachtje blijven slapen en de ochtend daarna met Luc een stukje gaan lopen.

Helaas was Edith te ziek en gingen onze plannen niet door. Uiteraard betekende dat wel dat ik een loopje van Luc tegoed had.

Een week later besloten we dus redelijk last minute dat we met pinksteren nog wel even met het eigen gezin weg wilde. Maar met ons wensen lijstje (honden welkom, dieren voor Femke, Wifi voor Dennis en een mooi gebied voor mij om te kunnen lopen) is last minute boeken best lastig. Maar het is meer dan gelukt. We kwamen uit bij camping de Halve Maan in Well en nodigde Luc en Edith uit om een dagje te komen.

Zoals het echte Limburgers betaamt, brachten zij een heerlijke vlaai mee en moesten Luc en ik dus extra hard lopen om dat er weer af te krijgen. Frank, Edith en de kinderen gingen lekker een stuk met de hondjes wandelen.



Tja, en dat is dus voor niemand een straf, als je op nog geen 5 minuten lopen van Nationaal Park Maasduinen kampeert.


Echt een schitterend natuurgebied en ook nog een een uitdaging voor de hardloper. Een rondje om het Reindersmeer bied verschillende soorten ondergronden om over te lopen, van verhard tot echt los zand, vlak en heuvelachtig en niet te vergeten de schitterende plaatjes waar je op getrakteerd wordt.

Na het lopen van de training die uiteraard in m zijn schema staat, hebben we ons op de camping opgeknapt en zijn we een hapje gaan eten. Uiteraard weer met uitzicht op dit schitterende gebied. In de sluis is een restaurant gebouwd. Ook een mooie locatie om even op adem te komen dus.


Na de lunch zijn we boodschappen gaan doen voor de bbq en verder hebben we lekker zitten kleppen op de camping. Dag 1 van ons pinksterweekend was dus zeker geslaagd.

Voor dag 2  hadden we een andere planning. Uiteraard in de ochtend even een rondje lopen met Femke. Wederom naar het Reindersmeer, maar nu een half rondje. Halverwege ligt een trekpondje, waarmee je het meer op zijn smalste stuk over kunt steken. Van daar af kun je dus mooi linksom of rechtsom een half rondje lopen. Ver en zwaar genoeg voor Femke.






Voor Frank is lopen in ieder geval niet weggelegd, dus hij kwam met de fiets ook even genieten van zijn meiden en van de natuur. Aangezien de duinen met de fiets niet echt te doen waren, is hij lekker een flink stuk over  de fietspaden gegaan.


Na het lopen zijn we nog naar het oorlogsmuseum in Overloon gegaan, iets wat al heel lang op ons verlanglijstje stond. 






Weer met een pondje, wat de kinderen misschien wel leuker vonden als het museum zelf, maar het was zeker een indrukwekkende dag.


Maandag moesten we weer terug naar huis, maar eerst zou ik nog een training lopen. Alleen is het dan niet zo slim als je op de camping je loopkleren buiten laat hangen en het 's nachts regent. Alleen maar natte hardloopkleding dus, dus helaas geen training. Maar wel een heel fijn weekend, met een aantal zeer bijzondere kilometers in de benen.


donderdag 14 mei 2015

Update

Mijn trainingsschema vordert. Inmiddels ben ik halverwege week 2. Nu wil ik jullie graag op de hoogte houden van mijn vorderingen, maar ik snap ook dat platte tekst niet zo heel interessant is.

Het probleem is dus dat als ik train,  ik ook heel serieus train en niet wil stoppen om foto's te maken. Ik geniet wel van wat ik om me heen zie, maar stoppen betekend een andere hartslag en een tragere tijd.

Het gaat dus nog een uitdaging worden om jullie wat aantrekkelijkere blog berichten te geven, zonder dat ik vind dat mijn trainingen hieronder lijden.

Morgen ga ik voor de sport medische keuring, het enige wat mij (op onverhoopte blessures na) nog van de halve marathon af kan houden.

De inschrijving is inmiddels gedaan en voor moederdag heb ik een tegoedbon voor het marathonshirt gekregen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een erg gaaf shirt vind.



Meer Eindhoven kan het niet zijn. En gelukkig een beetje neutrale kleur, ook niet erg wat mij betreft.

Naast het hardlopen probeer ik wat te schetsen, aquarelleren (al durf ik mijn schetsen niet altijd aan mijn aquarelkunsten toe te vertrouwen) en sinds kort ben ik aan het trachten om zgn zwel-schriften te schrijven met een dip-pen, dus een soort kroontjespen en inkt. Een behoorlijke uitdaging, want vooralsnog lukt het me niet eens om de pen goed schrijvend te krijgen, de ene keer loopt er te veel inkt vanaf en de andere keer krijg ik er geen inkt vanaf. Ik ben dus nog wel even zoet met probeerseltjes,  voordat ik jullie hier iets van durf te laten zien. Even geduld dus aub!

grt

Margot

dinsdag 5 mei 2015

Rustdag

In een trainingsprogramma zitten ook rustdagen. Vanmorgen had ik het daar even moeilijk mee, want op een vrije dat wil ik graag wat kilometertjes maken. Maar oogde rustdagen moeten in ere gehouden worden.

Gelukkig hadden de weervoorspellers het niet bij het rechte eind vandaag en konden we toch nog zonder al te veel regen naar buiten. En ja, als je man graag jachthonden traint en goede vrienden met hun hond komen trainen, dan is het een goed moment om mijn camera weer ons onder het stof vandaan te halen.

Voordat de honden het water in mochten en te veel mochten rennen (dan hijgen ze zo lekker op de foto), heb ik wat foto's van Max en Sara gemaakt.










Dus hierbij een compilatie van een paar foto's van Max en een paar van Sara.

Heerlijk om weer eens met fotografie bezig te zijn. Ik krijg er weer zin in.

En Belinda, dit was alvast weer even oefenen voor als Floor straks een beetje gewend is bij jullie.

Terug van weggeweest

Ik ben een tijdje weg geweest uit bloggersland en had eigenlijk besloten dat ik niet meer zou bloggen, heb mijn blog opgeruimd en vond het een tijdje wel goed zo.

Gelukkig mag een mens van mening veranderen en wil ik het bloggen nu toch weer oppakken. Ik ben een grote uitdaging aangegaan en wil voor mezelf een manier hebben om mijn vorderingen te delen, maar vooral om ze voor mezelf makkelijk ergens kwijt te kunnen.

En wat is dan mijn uitdaging zul je je afvragen. Ik ben al een tijdje bezig met hardlopen en hou er van om mezelf doelen te stellen. Soms heb ik hierin een iets te grote mond en flap er iets uit, voordat ik de gevolgen echt overzien heb. Nooit zo erg dat ik hierdoor in de problemen kom, maar wel in die mate dat ik mezelf soms even op moet pakken om de daad bij het woord te voegen.

Zo dus ook nu. Enkele weken geleden heb ik op mijn werk het idee geopperd om met een aantal collega's een halve marathon te gaan lopen. In eerste instantie stond 1 november in Valkenswaard op programma, maar na mijn ervaring in Venlo, leek het me toch beter om voor een grotere loop te gaan, zodat je meer in het tempo van de groep meegenomen wordt. En dus werd de uitdaging verschoven naar 11 oktober, de marathon van Eindhoven.

Momenteel loop ik tussen de 10 en 15 kilometer, maar daar moet dus nog wat bij. Een halve marathon bedraagt 21,1 kilometer. Verder zou ik graag nog iets harder willen kunnen lopen, zodat ik nog een beetje binnen een acceptabele tijd over de finish kom.

Werk aan de winkel dus.

Aangezien ik niet meer de jongste ben (maar nog wel fit), heb ik besloten om een aantal sporttesten te ondergaan, zodat ik weet of ik verstandig bezig ben en hoe ik het beste kan gaan trainen.

De eerste test, een inspanningstest heb ik inmiddels gehad. Afgelopen week ben ik naar en sportlab gegaan en heb daar op de lopende band gelopen. Niet mijn ding, maar ja, het hoort er nu even bij. Uit de test bleek dat er nog wel wat te halen valt. Rustiger trainen, in lagere hartslagzones. Zoals ik al wist heb ik inderdaad een hoge hartslag, dus het is maar goed dat ik die zones een keer heb laten meten.

Gisteren ben ik begonnen met het trainingsschema dat ik gekregen heb. Het voelt goed om wat minder hard te trainen, duidelijk beter voor mijn lichaam.

Naast het trainen hoop ik het lopen voor mezelf ook wat makkelijker te maken door wat kilo's kwijt te raken. Dus ook mijn eetgewoontes worden onder de loep genomen. Afgelopen week ben ik 1 kilo kwijt geraakt. Na al enige weken met mijn collega's een poging te doen om af te vallen, is dit weer even een stapje in de goede richting. Het gaat me goed af, maar er is nog genoeg te ontdekken op voedingsgebied, al wil ik wel normaal blijven eten.

Ik heb er zin om deze uitdaging aan te gaan en om via dit blog mijn ervaringen te kunnen delen.

Hopelijk steunen jullie me op moeilijke momenten en kan ik jullie mee laten genieten van de mooie momenten. En dan kijken van 11 oktober 2015 gaat brengen!