dinsdag 5 mei 2015

Terug van weggeweest

Ik ben een tijdje weg geweest uit bloggersland en had eigenlijk besloten dat ik niet meer zou bloggen, heb mijn blog opgeruimd en vond het een tijdje wel goed zo.

Gelukkig mag een mens van mening veranderen en wil ik het bloggen nu toch weer oppakken. Ik ben een grote uitdaging aangegaan en wil voor mezelf een manier hebben om mijn vorderingen te delen, maar vooral om ze voor mezelf makkelijk ergens kwijt te kunnen.

En wat is dan mijn uitdaging zul je je afvragen. Ik ben al een tijdje bezig met hardlopen en hou er van om mezelf doelen te stellen. Soms heb ik hierin een iets te grote mond en flap er iets uit, voordat ik de gevolgen echt overzien heb. Nooit zo erg dat ik hierdoor in de problemen kom, maar wel in die mate dat ik mezelf soms even op moet pakken om de daad bij het woord te voegen.

Zo dus ook nu. Enkele weken geleden heb ik op mijn werk het idee geopperd om met een aantal collega's een halve marathon te gaan lopen. In eerste instantie stond 1 november in Valkenswaard op programma, maar na mijn ervaring in Venlo, leek het me toch beter om voor een grotere loop te gaan, zodat je meer in het tempo van de groep meegenomen wordt. En dus werd de uitdaging verschoven naar 11 oktober, de marathon van Eindhoven.

Momenteel loop ik tussen de 10 en 15 kilometer, maar daar moet dus nog wat bij. Een halve marathon bedraagt 21,1 kilometer. Verder zou ik graag nog iets harder willen kunnen lopen, zodat ik nog een beetje binnen een acceptabele tijd over de finish kom.

Werk aan de winkel dus.

Aangezien ik niet meer de jongste ben (maar nog wel fit), heb ik besloten om een aantal sporttesten te ondergaan, zodat ik weet of ik verstandig bezig ben en hoe ik het beste kan gaan trainen.

De eerste test, een inspanningstest heb ik inmiddels gehad. Afgelopen week ben ik naar en sportlab gegaan en heb daar op de lopende band gelopen. Niet mijn ding, maar ja, het hoort er nu even bij. Uit de test bleek dat er nog wel wat te halen valt. Rustiger trainen, in lagere hartslagzones. Zoals ik al wist heb ik inderdaad een hoge hartslag, dus het is maar goed dat ik die zones een keer heb laten meten.

Gisteren ben ik begonnen met het trainingsschema dat ik gekregen heb. Het voelt goed om wat minder hard te trainen, duidelijk beter voor mijn lichaam.

Naast het trainen hoop ik het lopen voor mezelf ook wat makkelijker te maken door wat kilo's kwijt te raken. Dus ook mijn eetgewoontes worden onder de loep genomen. Afgelopen week ben ik 1 kilo kwijt geraakt. Na al enige weken met mijn collega's een poging te doen om af te vallen, is dit weer even een stapje in de goede richting. Het gaat me goed af, maar er is nog genoeg te ontdekken op voedingsgebied, al wil ik wel normaal blijven eten.

Ik heb er zin om deze uitdaging aan te gaan en om via dit blog mijn ervaringen te kunnen delen.

Hopelijk steunen jullie me op moeilijke momenten en kan ik jullie mee laten genieten van de mooie momenten. En dan kijken van 11 oktober 2015 gaat brengen!

1 opmerking:

  1. Gaat je vast lukken die halve marathon! Jou kennende ga je je hier grondig op voorbereiden en komen er vast nog wel meer (halve) marathons. You go girl!

    BeantwoordenVerwijderen